Dworzec PKP w Kępnie – unikatowy, dwupoziomowy

Dworzec PKP w Kępnie

Historia kolei w mieście Kępno, ostatnie miasto najbardziej wysunięte na południe w woj. wielkopolskim. Dworzec PKP w Kępnie swoją historię rozpoczął w połowie XIX wieku.

Zabytkowa stacja kolejowa w Kępnie  jest wyjątkowa na tle innych tego typu obiektów. Wyróżnia ją przede wszystkim dwupoziomowy (piętrowy) rozkład peronów. Główne węzły kolejowe usytuowano odpowiednio na parterowym poziomie oraz na piętrowych peronach. Tory przecinając się prostopadle względem siebie w formie krzyża (parter i piętro). Dworzec PKP w Kępnie składa się z 5 peronów, ciekawostką jest liczba krawędzi peronowych których jest 6.

Kępno od czasów przedhistorycznych położone jest na wielu szlakach handlowych, warto wymienić np. prehistoryczny szlak bursztynowy, węzeł łączący Warszawę z Wrocławiem; Wrocław z Poznaniem; Poznań ze Śląskiem jak i wiele innych, w tym także krótkich regionalnych. Kępno od zawsze położone było przy granicy Polskich ziem, zarówno od południa jak i zachodu.

Dworzec PKP w Kępnie

 

rola jaką odgrywa dworzec PKP w Kępnie

Kępińska kolej bardzo długo korzystała z lokomotyw tzw. parowozów. Dopiero w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku dworzec PKP w Kępnie, jako jedna z ostatnich stacji w kraju wycofała z użytku zabytkowe lokomotywy parowozowe. Budynek znany jako parowozownia, służył jako warsztat dla zabytkowych maszyn. Po wejściu w życie decyzji o zaprzestaniu eksploatacji parowozów budynek został rozebrany kończąc swoją historię razem z lokomotywami na parę.

Dwupoziomowy styl w którym wybudowano dworzec PKP w Kępnie jest unikatowym dworcem w skali całej Europy. W Polsce jest jeszcze tylko jeden taki kompleks kolejowy, który możemy zobaczyć w innym wielkopolskim mieście, Kostrzynie nad Odrą. Kępińska kolej od momentu powstania ma bardzo duże znaczenie w transporcie towarowym i osobowym. Dolne perony niegdyś przyjmowały pociągi podróżujące do Namysłowa przez Trzcinicę jak i do Wrocławia po drodze zatrzymujące się na dworcach w Sycowie i Oleśnicy. Zrezygnowano niestety z tych tras kolejowych i zaprzestano jakikolwiek ruch na tych odcinkach. Stacja kolejowa w Hanulinie swoją budową i rozmieszczeniem jest w całości podporządkowana pod kątem ruchu jaki i organizacji pod dworzec PKP w Kępnie.

wieża ciśnień

Ciekawym obiektem jest niezwykle okazała wieża wodna z końca XIX wieku. Wchodzi  w skład budynków PKP kolei kępińskich,. Wieża ukazuje się podróżującym z dużej odległości jako, potężnej konstrukcji budowla. Została wybudowana w nieznacznej odległości od dworca głównego, znajduje się przy torach pomiędzy Kępnem a Hanulinem. Wieża wodna (wieża ciśnień) posiadała zbiornik Intze który charakteryzuje się ogromną pojemnością. Dziś znana jako niszczejący nieużytek, co prawda kolej w Kępnie dba o to by obiekt nie popadł w ruinę. Koszty utrzymania nie są małe, a wiadomo jak kapitalizm wpływa na niedochodową opiekę nad budowlą która nie przynosi zysków czy nie pełniącej żadnej funkcji.

zobacz też:

One Thought to “Dworzec PKP w Kępnie – unikatowy, dwupoziomowy”

  1. […] się śladem nieczynnej dziś linii kolejowej. Warto wspomnieć o  tej trasie prowadzącej od dworca PKP w Kępnie kończącej swój bieg niegdyś w Namysłowie. Wiele osób z regionu wspomina po dziś dzień […]

Comments are closed.